بهترین های روز







نويسندگان



آثار تاريخي يك عاشق



دوستان عاشق تنها



دوستان عاشق



وضعیت من در یاهو



آمار وب



طراح قالب:



موزیک و سایر امکانات





مجموعه بازي هاي بلوچي

۱-(چاردارو)کتار : که درواقع بصورت شطرنج بین دوتا چهارنفر بازی می شود.

2-چوک : با چهارعدد چوب توسط چهاربازیکن بازی می شود.

3-کپک : گرفتن پای چپ با دست راست که با دست چپ به حریف حمله کرده که مشابه کودی زابلی است .

4- کشتی محلی : گرفتن دست به بند یا کمربند شلوار حریف

5-قائم بوشک(پترتكا)

اهداف بازي : پرورش اعتماد در كودكان به هنگام تنهايي ، زايل كردن ترس در تاريكي ، تقويت جسماني

تعداد بازيكنان : 5 الي 10 نفر

سن بازيكنان : 6 ساله به بالا

ابزار : ندارد

محوطه بازي : مكاني مانند كوچه یا باغ . حتي اتاق هاي ساختمان

شروع بازي : بچه هاي دواطلب بازي ، در محوطه ی كه داراي كمينگاه و درخت و كنج و غيره . جهت قايم شدن را انتخاب میکنند ، بچه ها دور هم جمع شده و به قيد قرعه ، مانند سنگ انداختن ، يا شير و خط يكي را به عنوان شروع كننده بازي انتخاب مي كنند .

شروع كننده در محلي كه توسط همه ي بازيكنان مشخص مي شو.ند ، روي ديوار يا روي تنه درخت پشت به بچه ها ايستاده و چشمانش را مي بندد و با كف دست چشمان خود را مي گيرد تا جايي را نبيند و بنابر قرار داد مثلاً از 1 تا 20 مي شمارد تا ساير بازيكنان در اين فرصت خود را مخفي كنند .

سپس مي گويد : قايم شدين ؟ بيام يا نه ؟ چنانچه جوابي نشنيد به اين مفهوم است كه همه قايم شده اند و شروع به جستجو مي كند و هر كدام را كه پيدا كند بايد دست به همان بازيكن بزند تا او را بسوزاند و اگر نتواند كسي را بسوزاند آن شخص جايش را با شروع كننده بازي عوض مي كند و باز بازي از اول شروع مي شود .

قديمي ترين نام اين بازي شرماسك است كه قدمت هفتصد ساله دارد . در بعضي مناطق اين بازي توسط بزرگسالان نيز اجرا مي شود .

 6- هفت سنگ بازی(نر گولی)

 اهداف کلی: ایجاد روحیه همکاری، تقویت و مهارت در نشانه گیری و بهبود سرعت

تعداد بازیکن: 4 الی 16 نفر

سن بازیکنان: 6 الی 15 ساله

ابزار لازم: یک عدد توپ تنیس یا یک جوراب پر شده با پارچه

محوطه بازی: جایی مانند حیاط مدرسه

شرح بازی: افراد به دو گروه مساوی تقسیم شده و هر کدام یکی از بازیکنان خود را به عنوان سردسته و رهبر برمی گزینند. یک گروه در فاصله ی معینی از محل هفت سنگ، که روی هم چیده شده اند قرار می گیرند تا به نوبت با توپ تنیس سنگها را مورد هدف قرار داده و بزنند.

گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ، منتظر نتیجه اند تا هرگاه توپ پرتاب شده توسط گروه اول به هفت سنگ برخورد نکرد، فوراً جایشان را با آن گروه عوض کنند. ولی اگر برخورد کرد و آرایش آنها را برهم زد، توپ را بردارند و با پاسکاری و هدف گیری سعی کنند نفرات گروه اول را با توپ بزنند که اگر اصابت کند، از دور بازی اخراج می شود.

و همچنین نفرات گروه اول در هر فرصتی که به دست آورند به سراغ سنگها می روند تا انها را روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند و مشخص است که برای انجام چنین کاری، یکی از دوستان بایستی خود را به خطر انداخته و یارش را در مقابل ضربات توپ پوشش دهد و چنانچه اگر باز هم مورد ضرب توپ قرار گرفت و از بازی اخراج شد، دیگری کار را به اتمام می رساند ولی اگر دیگر بازیکنی نمانده باشد، بازی تمام و در دور بعدی جای و نقش گروه ها عوض می شود.

در پایان، گروهی که زودتر 7 امتیاز را کسب نماید برنده است.

  7-وسط بازی(ستوک).

  اهداف کلی: انعطاف پذیری بدن، ایجاد هماهنگی بین اعضا و اعصاب و دقت در نشانه گیری

تعداد بازیکن: 8 الی 40 نفر

سن بازیکنان: 9 الی 15 ساله

ابزار لازم: یک توپ

محوطه بازی: 15 × 10 متر

شرح بازی: بازیکنان یا دانش آموزان به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به قید قرعه یا شیر و خط یکی از گروه ها در وسط محوطه بازی می ماند و گروه دیگر، در دو قسمت، به طرفین عرضی محوطه ی بازی روانه می شوند.

شروع بازی با پرتاب توپ به وسیله یکی از بازیکنان گروه کناری آغاز می شود. گروه کناری سعی بر این دادر که با نشانه رفتن و زدن افراد گروه وسطی باعث سوختن و اخراج آنها بشوند.

و تلاش گروه داخلی هم بر این است که با حرکات سریع از اصابت توپ در امان بمانند و چنانچه اگر یار سوخته داشته باشند با ایثار و گرفتن توپ در فضا، که یک امتیاز محسوب می شود، او را به بازی برگردانند.

حال، شاید به این مرحله از بازی رسیده باشیم که تنها یک نفر از گروه وسطی، در داخل میدان بازی باشد که اگر تا 10 شماره پرتاب نتوانند او را هدف گیری بکنند و بزنند، تمامی یاران سوخته ی گروهش را احیا کرده، و همگی در وسط میدان باقی مانده و بازی را ادامه خواهند داد.

گاهاً با در نظر گرفتن موقعیت وسطی ها، به جای نشانه گیری و زدن حریف وسطی، توپ را برای فریب و شیرینکاری هم که شده به دوستان مقابل پاسکاری می کنند تا آنها حسابشان را برسند.

اما مقررات بازی:

- اگر تمامی بازیکنان وسطی در محدوده ی میدان باشند، هر توپ گرفته شده به عنوان یک امتیاز ذخیره ی ضد اخراجی محسوب می شود و اخراجی و اخراج ها را به تأخیر می اندازد.

2 -گرفتن توپ پس از برخورد با زمین موجب سوختن بازیکن است.

در دور بعدی جای دو گروه عوض می شود

برنده گروهی است که در مدت زمان کوتاهی، بازیکنان گروه وسطی را زده و بازی را زودتر تمام کرده باشند.

8-طناب کشی (طناب کشگ)

 اهداف کلی: رشد اجتماعی کودک، پرورش ماهیچه ها، افزایش نیروی استقامت ،ایجاد زمینه برای تلاش و رقابت سالم

تعداد بازیکن: 6 الی 8 نفر

سن بازیکنان: 7 الی 13 ساله

ابزار لازم: یک رشته طناب به طول 3 متر و یک قطعه گچ

محوطه بازی: هوای آزاد

شرح بازی: در این بازی کودکان هم سن و سال، به دو گروه مساوی تقسیم می شوند و به صورت دو گروه ستونی روبروی هم قرار می گیرند (بهتر است نفرات اول قدری قوی تر باشند)

خط وسط به وسیله ی گچ مشخص می شود.

دو گروه از دو طرف طناب را می گیرند و با سوت  شروع به کشیدن طناب به طرف خود می کنند.

در این بازی گروهی برنده می باشد که طناب را آنقدر کشیده باشند که نفر اول گروه مقابل، از خط وسط گذشته باشد.

9-گرگم به هوا(گلدیکا)

اهداف کلی: بهبود عمل ها و عکس العمل ها

تعداد بازیکن: 10 الی 30 نفر

سن بازیکنان: 7 الی 13 ساله

ابزار لازم: ندارد

محوطه بازی: 30 × 20 متر

شرح بازی: ابتدا بازیکنان در محل بازی جمع می شوند و یکی از آنها به قید قرعه با عنوان گرگ معرفی می شود. او تلاش می کند سایر بازیکنان را که در محوطه بازی پراکنده هستند تعقیب و از پشت با دست لمس کند. البته بچه ها موقعی از دست گرگ در امان هستند که:

1 -در جای بلندتری نسبت به گرگ بایستند

پس چنانچه فردی توسط گرگ لمس و یا از خط محدوده خارج شد به جای گرگ انجام وظیفه می نماید

2 -برای شیرینی و جذابیت بازی می توان از چاشنی (استوپ و استارت) در مواقع خطر استفاده کرده و با گفتن آن گرگ را مجبور به صبر و انحراف کنند.

10-سه دارو(کتار)

 اهداف کلی: تمرکز حواس و انجام مسابقه سالم

تعداد بازیکن: 2 نفر

سن بازیکنان: محدودیتی ندارد

 ابزار لازم : ۳ مهره سفید - سه مهره سیاه

شرح بازی : ابتدا بر روئ زمین شکل مورد نظر را با گچ و یا با چوب روی خاک میکشیم

هر دو بازیکن دارای ۳ مهره مشابه با رنگهای مختلف هستند . به قید قرعه یکی از آنها با قرار دادن یکی از مهره ها در نقطه مرکزی مربع (اگر حرفه ایی باشد )که بر تمام نقاط تسلط دارد بازی را شروع می کند و نفر دوم مهره خود را در گوشه ها (اگر حرفه ایی باشد )که از لحاظ موقعیت در رده دوم قرار دارد می گذارد و نفر اول یکی دیگر و از گوشه ها و ...

این بازی به همین منوال ادامه می یابد تا هر سه مهره خود را در محل تلاقی خطوط کاشته باشند و پس از ان هر کدام در نوبت خود با جابجا کردن  کردن مهره ها سعی میکند که هر سه مهره خود را روی یکی از خطوط مستقیم ردیف کند و لذا هر کدام این کار را انجام دهد یک امتیاز گرفته و در نهایت هر کس زودتر به امتیاز مورد نظر برسد برنده شد.(البته ۹دارو و ۱۲ دارو هم داریم و تقریبا به همین شکل بازی می کنند . ایرندگان بزرگ .)

11-یک قل دو قل( چیند)

ابزار بازی 5 عدد سنگ گرد و کوچک

اهداف: سرگرمی و تمرگز حواس

تعداد بازی کن 2 تا چند نفر

شرح بازی: بازی را یکی ازبازیکن ها شروع می کند،5 سنگ را بر روی زمین پخش کرده و یکی از این سنگها را برداشته و کمی به هوا پرتاب کرده و هر بار یکی از سنگها را برداشته که به این مرحله یک قل می گویند، و اگر سنگ بر زمین بیفتد فرد سوخته و بازی را بازیکن دوم شروع می کند, در مرحله دوم سنگها را به مانند مرحله اول بر روی زمین پخش کرده ویکی از سنگها را برداشته و سنگ را به هوا پرتاب کرده و دو سنگ از چهار سنگ را برداشته و دوباره دو سنگ دیگر را برداشته که به این مرحله دو قل می گویند, و در مرحله سوم سنگها را به مانند مراحل قبل بر روی زمین پخش کرده و یکی را در دست گرفته و به هوا پرتاب کرده و سه سنگ را از روی زمین برداشته و یک سنگ  باقیمانده دیگر را نیز به همین ترتیب از روی زمین برداشته که به این مرحله سه قل می گویند در مرحله بعدی چهار سنگ را در کف دست قرار داده و سنگ دیگر را بین انگشت شصت و سبابه قرار داده و به هوا پرتاب کرده و چهار سنگ دیگر را روی زمین قرار داده و سنگ پرتاب شده را با دست گرفته و دوباره به هوا پرتاب کرده و چهار سنگ را از روی زمین برداشته که به این مرحله چهار قل می گویند، در مرحله بعدی 5 سنگ  را در کف دست گذاشته کمی به هوا پرتاب کرده و با پشت دست سنگها را گرفته و دوباره سنگها را کمی به هوا پرتاب کرده و با کف دست سنگها را گرفته و به تعداد سنگهای که با پشت دست گرفته ایم امتیاز کسب نموده و اگر سنگها بر روی زمین بیفتد بازیکن سوخته و نفر بعدی بازی را شروع  می کند.

                                                                         

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






[+] نوشته شده توسط سلمان در 16:3 | |